סוגי שיניים תותבות

סוגי שיניים תותבות

זמן קריאה משוער: 3 דקות
רופא שיניים מציג שיניים תותבות
תוכן עניינים

שיניים תותבות הן פתרון יעיל במיוחד, לא רק בשנים האחרונות, אלא מאז ההתפתחות הראשונית ביותר של תחום רפואת השיניים. אם בעבר הצורך לשיניים תותבות היה רק בתחילת דרכו ובחיתוליו, הרי שהיום ברור שאנשים רבים זקוקים לשיניים תותבות, הן בשל גילם המתקדם, והן בשל מחלות שונות שלא מאפשרות לשיניהם הטבעיות לתפקד כהלכה. רפואת השיניים הלכה והתפתחה עד למצב שבו היא מציעה היום לא מעט סוגי שיניים תותבות שביניהם תוכלו לבחור, אז בואו נכיר אותם ונבין כיצד כדאי לבחור ביניהם.

סוגי שיניים תותבות – למה צריך כמה סוגים?

כשמדברים על שיניים תותבות, מדברים על תחום שמשרת היום מאות אלפי אנשים מסביב לעולם. ראשית, קיימת אוכלוסיית הקשישים, שבעקבות גילם המבוגר לא יכולים עוד להשתמש בשיניים הטבעיות שלהם, הן בשל נפילה או אובדן והן בשל עקירה של שיניים חולות. שיניים תותבות הן אלו שיכולות לסייע להם להמשיך ולבצע פעולות יום יומיות שונות כמו לעיסה או דיבור, וזוהי האוכלוסיה הגדולה ביותר אשר משתמשת בשיניים תותבות.

בנוסף לאוכלוסיה זו, ניתן להבחין בסוג אוכלוסיה נוסף שעושה שימוש בשיניים תותבות, והוא האוכלוסיה שמתמודדת עם מחלות שמונעות מהשיניים הטבעיות לתפקד בצורה טובה, ולכן הן נעקרות ממקומן ואת מקומן תופסות שיניים תותבות. ההיגיון שמאחורי סוגי שיניים תותבות הוא לאפשר לכל אדם, הן בהתאם לגילו והן בהתאם לשיקולים אחרים, לבחור את סוגי שיניים תותבות אשר מתאימים לו באופן אישי.

סוגי שיניים תותבות – אילו אפשרויות עומדות בפניכם?

אז בואו נבין אילו סוגי שיניים תותבות קיימים היום בשוק. ראשית, נכיר שיניים תותבות זמניות. שיניים תותבות זמניות משמשות מטופלים שנמצאים בעיצומם של הליכי טיפול שיניים שונים, אשר במסגרתם נעקרות השיניים הטבעיות שלהם ממקומן. שיניים תותבות זמניות מאפשרות הן מראה אסתטי תקין לחלל הפה, ובמקביל גם מאפשרות שימוש תקין בשיניים בזמן אכילה או דיבור, לדוגמה.

שיניים תותבות זמניות עשויות ברוב הפעמים מפלסטיק אקרילי, חומר שמדמה עד כמה שניתן, הן מבחינת נראות והן מבחינת תפקוד, את השיניים הטבעיות שאבדו.

שיניים תותבות נשלפות – עוד אחד מסוגי שיניים תותבות

שיניים תותבות נשלפות הן שיניים תותבות שניתן להוציא אותן ממקומן. שיניים תותבות נשלפות מתקבעות ונשלפות באופן עצמאי על ידי המטופל, אשר מקבע אותן לקראת אכילה או דיבור, פעולות שבדרך כלל נעשות החל משעות הבוקר ולאורך היום, והן נשלפות לקראת שעות הלילה, בהן המטופל הולך לישון ואין לו כל צורך בשימוש בשיניים תותבות.

שיניים תותבות נשלפות הן פתרון שבדרך כלל פחות יהיה מועדף על ידי רופאי השיניים, היות והן עלולות לבצע תזוזות ותנודות בתוך הפה, היות והן לא מביאות איתן קיבוע קבוע בחלל פיו של המטופל. לעומת זאת, במקרים מסויימים כמו גילאים מבוגרים, בהן עצם הלסת אינה יכולה להוות בסיס איתן לקיבוע של שיניים תותבות, לא יהיה מנוס אלא לבצע שימוש בשיניים תותבות נשלפות.

המשך פירוט על סוגי שיניים תותבות: שיניים תותבות קבועות

שיניים תותבות קבועות הן הפתרון האידיאלי ביותר להחלפה של שיניים טבעיות. שיניים תותבות קבועות מאפשרות מראה אסתטי של חלל הפה מצד אחד, ומצד שני גם תפקוד תקין וראוי של השיניים בכל הנוגע לפעולות של אכילה ודיבור. עם שיניים תותבות קבועות אין כל צורך מבחינת המטופל לבצע התעסקות כזו או אחרת עם השיניים – רופא השיניים המטפל מקבע אותן באופן יציב וקבוע, והן יכולות לשמש את המטופל לאורך זמן רב.

שיניים תותבות קבועות יכולות להגיע בתור סט שלם של שיניים וגם בתור שיניים בודדות שמותקנות באופן קבוע בחלל הפה של המטופל. שיניים תותבות קבועות יותאמו באופן מוחלט לחלל הפה של המטופל, ולקראת הקיבוע ייעשו מגוון מדידות וטיפולים שיאפשרו את התקנתן באופן לא פחות ממושלם.

לקראת התקנת סוגי שיניים תותבות – אילו טיפולים צריך לעשות?

על מנת שיתאפשרו מדידה והתקנת שיניים תותבות, נעשות מגוון פעולות של הכנת חלל הפה של המטופל. חלק מהפעולות יכללו התקנת שתלים, במקרים שבהם מדובר על שיניים תותבות על גבי שתלים, התקנת גשרים לשם התקנת שיניים תותבות ביתר קלות ועוד. כמובן שהטיפולים שיקבעו עבור כל מטופל ומטופל יותאמו עבורו באופן אישי, בהתאם למאפיינים של חלל הפה שלו, ובהתאם לצרכים שלהם הוא זקוק.

האם תחזוקת שיניים תותבות תלויה בסוגי שיניים תותבות?

תחזוקת שיניים תותבות היא אחד הדברים שהכי חשוב לבצע ברגע שאתם נעזרים בשיניים תותבות. ממש כמו שהייתם מטפחים את השיניים הטבעיות שלכם, כך גם שיניים תותבות זקוקות לכל מיני דרכים של ניקיון ותחזוקה על מנת להישאר תקינות ומתפקדות לאורך זמן רב. תחזוקת שיניים תותבות בהחלט תלויה בסוגי שיניים תותבות, אז בואו נבין כיצד הדבר בא לידי ביטוי.

תחזוקה של שיניים תותבות נשלפות, לדוגמה, תכלול את מיקומן בתוך כוס עם מים פושרים במהלך הלילה, על מנת לשמור על ניקיונן. לעומת זאת, תחזוקה של שיניים תותבות קבועות תתבצע באמצעות צחצוח שיניים, העברת חוט דנטלי ודרכים נוספות שמאפשרות שמירה על היגיינת חלל הפה, וכחלק מזה שמירה על מצב השיניים. אי תחזוקה של שיניים תותבות מכל סוג עלולה להוביל לכדי הצורך בהחלפת שיניים תותבות או חידוש שיניים תותבות, דבר שעלול להוביל להוצאות כלכליות נוספות ולטיפולי שיניים נוספים. שמרו על עצמכם!

אהבתם? שתפו את המאמר עם חברים >>
Facebook
Twitter
Email
מגזין בי דנטל - BeDental
מגזין בי דנטל - BeDental

בי דנטל הינו פורטל מידע אינפורמטיבי ואובייקטיבי לגולש, בכדי שהגולשים בו יוכלו לצרוך מידע עיוני וללא אינטרסים.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:
השאירו פרטים להתייעצות ללא עלות
(הפרטים יועברו למרפאה רלוונטית באיזור מגוריכם ולבחירת הטיפול שלכם)