שיניים תותבות מול זמניות

שיניים תותבות מול זמניות

זמן קריאה משוער: 3 דקות
רופא שיניים מראה למטופל שיניים תותבות
תוכן עניינים

כל מי שמגיע לשלב שבו הוא צריך להיעזר בשיניים תותבות, מכיר את ההתלבטות הגדולה שנלווית לעניין הזה: שיניים תותבות מול זמניות. תחום רפואת השיניים מביא איתו היום אין ספור אפשרויות שונות שיכולות לסייע לנו ברגע הזה, שבו אנחנו זקוקים לשיניים מלאכותיות על פני השיניים הטבעיות שלנו שאינן יכולות לשמש אותנו עוד, ולכן כדאי להכיר את האפשרויות שעומדות בפניכם. אז כדי שלא תרגישו חסרי אונים סביב הנושא הזה, החלטנו להרים את הכפפה ולספר לכם את כל מה שצריך לדעת על שיניים תותבות מול זמניות – יתרונות, חסרונות, נקודות חשובות ועוד. אז קדימה, שנתחיל?

שיניים תותבות – מה זה אומר ומתי צריך את זה?

אז לפני שניכנס לעובי הקורה של שיניים תותבות מול זמניות, כדאי להבין מהן שיניים תותבות. אז כידוע, ככל שאנחנו מתבגרים כך האיברים השונים בגוף שלנו הולכים ונהיים חלשים ורפים יותר. על חלק מהאיברים ההיחלשות לא משפיעה עד כדי כך, אבל כאשר מדובר על חלל הפה, מדובר על סיפור אחר לחלוטין.

חלל הפה הוא אחד האיזורים היותר רגישים ועדינים שיש לנו בגוף, ולכן היחלשות של החניכיים והשיניים, לדוגמה, מהווה ברוב המקרים סיבה מוצקה ביותר לנפילת השיניים, ולצורך בהחלפתן בשיניים תותבות. שיניים תותבות מביאות איתן מבנה זהה למבנה של סט השיניים הטבעי, ולכן הן יכולות להיות לעזר לאדם אשר מרכיב אותן, לצרכים כמו אכילה, דיבור, שתייה ועוד.

שיניים תותבות מול זמניות – כל מה שצריך לדעת

אז בואו נתחיל מלדבר על שיניים תותבות קבועות, שהן למעשה תחליף שתופס את מקומן של השיניים הטבעיות שנשרו, והן אינן נשלפות או יכולות להיות מוסרות בכל עת על ידי האדם הנעזר בהן. תותבות אלו מתחברות באופן ישיר לעצמות הלסת, והן מהות בעצם התקן קבוע שמסייע לאותם אנשים בכל פעולה, ומחובר אליהם בכל רגע ורגע, מלבד בלילות, שבהם לעיתים ימליץ הרופא על הסרתן, לשם רענון חלל הפה.

התחושה בשימוש בשיניים תותבות קבועות היא תחושה זהה לחלוטין כמו התחושה של השיניים הטבעיות, והן זהות להן גם מבחינת נראות והתנהגות. תותבות קבועות יכולות לבוא בצורת כתרים, גשר דנטלי ועוד.

מי משתמש בשיניים תותבות קבועות?

נהוג לחשוב שרק אנשים מבוגרים נהנים משיניים תותבות קבועות, אך לא מעט אנשים צעירים יותר אשר מתמודדים עם בעיות בריאותיות שונות שמובילות לאובדן השיניים נעזרים גם הם בשיניים תותבות קבועות כחלק מתהליך שיקום הפה שלהם.

שיניים תותבות קבועות לא מיוצרות ולא מתקבעות ברגע, ולכן עד סוף ההליך הארוך, שלפעמים יכול לקחת שבועות רבים, יכולים המטופלים להיעזר בשיניים תותבות זמניות, עד לסוף ההליך. הימים הראשונים משמשים את האדם להליך ההתרגלות לשיניים התותבות, ולכן במהלכם מומלץ לא להסיר את השיניים התותבות הקבועות.

שיניים תותבות זמניות

כשמדברים על שיניים תותבות מול זמניות, מדברים על הבדלים מהותיים בין שני הסוגים. אם עד עכשיו דיברנו על שיניים תותבות, הרי שכעת הגיע הזמן להתמקד בשיניים תותבות זמניות. שיניים תותבות זמניות יכולות לשמש את המטופל מהרגע שבו נעקרו שיניו. שיניים תותבות זמניות יכולות לעצור את הדימום שנוצר בעקבות העקירה, וכן לשמש בתור שכבת הגנה על רקמות החניכיים שנותרו חשופות לאור העקירה.

שיניים תותבות זמניות הופכות את הליך ההתרגלות לשיניים תותבות קבועות להרבה יותר נעים וקל. רבים האנשים שבוחרים בשיניים תותבות זמניות, היות והן משתלבות בצורה טובה עם השיניים הטבעיות שנותרו בחלל הפה, והן מאזנות את הלחץ שמופעל על השיניים הטבעיות בזמן אכילה ודיבור, כמו גם מונעות מהמטופל להסתובב בשיניים חסרות.

מה, זה פשוט מחכה לי מוכן בסוף הטיפול?

אז זהו, שלא. ברגע שמטופל מסוים צריך לעבור הליך של עקירה, במשך ארבעה או חמישה טיפולי שיניים יתאים לו רופא השיניים המטפל שלו את השיניים התותבות הזמניות שלו, בהתאם למאפיינים האישיים שלו. יילקחו מידות מדויקות של שיני המטופל, וכך אפשר יהיה להתאים לו סט של שיניים תותבות זמניות שיתאים לו בול. דבר שחשוב לקחת בחשבון הוא שינוי רקמות החניכיים שנוצר לאחר העקירה, ולכן התבניות הסופיות שישמשו להתאמת השיניים התותבות הזמניות יקבעו באופן סופי רק לאחר ההחלמה, שאורכת בין חודש וחצי לחודשיים לאחר העקירה.

שיניים תותבות מול זמניות: אז במי מהן כדאי לבחור?

כאמור, לכל אחת מהשיטות יש את היתרונות ואת החסרונות שלה, ולכן כדאי שניגע בהם באופן קצת יותר ספציפי: כאשר מדברים על שיניים תותבות זמניות, מדברים על שיניים זולות יותר, ועל שיניים שיכולות להיות מותאמות הן לאובדן של שיניים בודדות והן לאובדן של סט השיניים המלא. לעומת זאת, מדובר כאן על שיניים שמיועדות אך ורק לשימוש זמני, כמו גם על שיניים שמביאות איתן התאמה פחות מדויקת, וקשיים לא מעטים בזמן השימוש בהן לאכילה, דיבור, שתייה ועוד.

כאשר מדברים על שיניים תותבות קבועות, מדברים על שיניים שמביאות איתן התאמה מושלמת, על טיפול ארוך טווח עם נראות טבעית לחלוטין, וכמובן יכולת הסרה שמאפשרת שמירה ותחזוק שלהן לאורך הזמן. לעומת זאת, ניתן להבחין בהבדלי מחירים משמעותיים בין השתיים, שכן שיניים תותבות קבועות הן יקרות הרבה יותר. אז במי מהן כדאי לבחור? ובכן, זו כבר בחירה שתצטרכו לעשות בכוחות עצמכם, אבל מקווים שעזרנו לכם לשפוך קצת אור על הנושא.

אהבתם? שתפו את המאמר עם חברים >>
Facebook
Twitter
Email
מגזין בי דנטל - BeDental
מגזין בי דנטל - BeDental

בי דנטל הינו פורטל מידע אינפורמטיבי ואובייקטיבי לגולש, בכדי שהגולשים בו יוכלו לצרוך מידע עיוני וללא אינטרסים.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:
השאירו פרטים להתייעצות ללא עלות
(הפרטים יועברו למרפאה רלוונטית באיזור מגוריכם ולבחירת הטיפול שלכם)