עקירת שיניים

זמן קריאה משוער: 3 דקות
בחור נוגע לעצמו ברחי בגלל כאבים בשיניים
תוכן עניינים

יש טיפולי שיניים מוכרים יותר ויש טיפולי שיניים מוכרים פחות, מה שבטוח הוא שעל הטיפול של עקירת שיניים בוודאי שמעתם לא פעם בחייכם, ובוודאי גם חלקכם הגדול גם עבר אותו, בין אם בגילאים צעירים ובין אם בגילאים מבוגרים יותר. עקירת שיניים ידועה בתור אחד מטיפולי השיניים הנפוצים ביותר והפחות נעימים, ותחום רפואת השיניים עושה כל מאמץ על מנת להמשיך ולפתח מגוון אלטרנטיבות שיהפכו אותם לקצת פחות כואבים והרבה יותר יעילים. אז מהי עקירת שיניים? איך היא מתבצעת? ואילו דברים כדאי שתדעו רגע לפני שתקבעו לעצמכם תור? המשיכו איתנו ותגלו את כל הפרטים הרלוונטים.

עקירת שיניים – למה זה קורה בכלל?

עקירת שיניים היא בהחלט מעמד לא נעים, היות וידוע למטופל שהוא הולך לקראת הליך שבסופו אחת משיניו החולות תמצא את מקומה מחוץ לחלל הפה שלו, ואת מקומה יתפוס, לפחות בשלב ההתחלתי, חור שחור ומדמם. עקירת שיניים מתרחשת כאשר אין מנוס אלא לשלוף את השן ממקומה, במקרים שבהם אין כל אפשרות לטפל בה ולהעניק לה פתרון יעיל שירפא אותה ממחלתה.

עקירת שיניים מתרחשת בעקבות מגוון סיבות שונות, שבין הבולטות מביניהן נמצאות סיבות כמו כאבי שיניים חזקים שמעידים על הימצאות דלקת, עששת, מחלת חניכיים, או טראומות דנטליות שונות. על אחת כמה וכמה במידה והשן ידועה בתור שן בעייתית, וכבר נעשו לא מעט נסיונות על מנת לגרום לה להחלים, אזי שהמסקנה שתוסק היא שאין מנוס אלא לבצע עקירת שיניים.

בקיעת שיניים לא מיטבית – סיבה נוספת לעקירת שיניים

הרעיון העיקרי שעומס בבסיב טיפולי עקירת שיניים הוא לאפשר לכל סט השיניים לצמוח ולבקוע, בטרם תתקבל ההחלטה על עקירת שיניים, אולם בחלק מהמקרים הדבר לא מתאפשר. כאשר שן מסויימת בוקעת בצורה לא שלמה או בצורה עקמומית, בחלק מהמקרים תיקבע עקירת שיניים על מנת לאפשר לשיניים האחרות, שטרם בקעו או התיישרו במלואן, להתיישר בצורה תקינה ועם מרחב סביר לעשות זאת.

איך מתבצעת עקירת שיניים?

עקירת שיניים על פניו היא פעולה פשוטה ביותר. במרבית המקרים המטופל יוכל להנות מהרדמה מקומית, שתערפל את חושיו ותאפס את הכאב הנלווה לטיפול עצמו, ואז יוכל רופא השיניים לגשת אל השן החולה ולבצע בה את פעולת העקירה ללא כל התנגדות מצידו של המטופל. מיקום השן הנעקרת משפיע רבות על טיפולי עקירת שיניים: שיניים אחוריות יותר, אשר נמצאות מתחת לקו החניכיים, לדוגמה,  יהוו אתגר גדול יותר בזמן עקירת שיניים, לעומת שיניים חשופות שניתן לעקור אותן עם פחות סיבוכים.

לחלק מהמקרים של עקירת שיניים יתלוו פעולות נוספות כמו קדיחה, חיתוך החניכיים, תפרים ועוד, אשר יצריכו את נוכחותו של רופא שיניים מומחה – כירורג פס ולסת, ולעיתים אף הרדמה כללית, במקום הרדמה מקומית. מה שכן, טיפולי עקירת שיניים פשוטים יותר יוכלו בהחלט להתבצע גם על ידי רופאי שיניים ללא כל מומחיות ספציפית בעניין עקירת שיניים, שכן מדובר על פעולה בסיסית ביותר בעולמה של רפואת השיניים.

הרחבה על מקרים נפוצים שבעקבותיהם תידרש עקירת שיניים

ציינו קודם לכן בקצרה את הסיבות שעלולות להוביל לכדי עקירת שיניים, וכעת הגיע הזמן לרדת קצת יותר לשורש העניין. מעבר לעששת או צמיחה לא ישרה של השן שאותה יש לעקור, גם סיבות כמו שן שבורה, שיני בינה אשר גוררות אחריהן זיהומים ודלקות בחניכיים, בקיעה חלקית של שיני הבינה, שיניים שאינן משתלבות עם השיניים התותבות שבפיו של המטופל, שן לא אסתטית ועוד יכולות להיות סיבות לעקירת שיניים.

כיצד מחלימים מעקירת שיניים?

עקירת שיניים היא טיפול שבעקבותיו יוותר חור חשוף בחלל פיו של המטופל, שבדרך כלל יביא איתו דרגות דימום שונות, מקלות ועד קשות מאוד. על מנת להקל על הכאב, ולאפשר לחור שנוצר להירפא, נעשה שימוש במנשך אשר יוצר לחץ על החור החשוף. השימוש במנשך מאפשר את הפסקת הדימום. כמו כן, ביממה הצמודה לטיפול עקירת שיניים, מומלץ למטופל להימנע מפעולות שונות כמו נגיעות בחור, צחצוח באמצעות מברשת שיניים, עישון, אכילה של מאכלים בטמפרטורות קור או חום קיצוניות ועוד. בדרך כלל, לאחר 24 שעות החור מפסיק לדמם כליל ויכול להתחיל תהליך ההחלמה, שיתפרש ברוב המקרים על פני כ-10 ימים נוספים.

עקירת שיניים מובילה לכאבים חזקים – ויש איך להתמודד איתם

ברוב המקרים המטופלים מתלוננים על כאבים חזקים באיזור העקירה, דבר טבעי והגיוני לחלוטין. הכאבים הללו יכולים לקבל מזור באמצעות אנטיביוטיקה או משככי כאבים חזקים, אותם ניתן ליטול במינונים המומלצים על ידי הרופאים המטפלים. כמובן שבמידה ובחלוף הזמן גם משככי הכאבים לא נותנים את אותותיהם, כדאי לגשת לרופא השיניים המטפל ולהבין האם קיימת התפתחות של הכאבים ממקורות אחרים.

האם קיימים סיבוכים אפשריים בעקבות עקירת שיניים?

במרבית המקרים, בהם המטופלים עוקבים אחרי הוראותיו של רופא השיניים המטפל, אין כל סיבה לסיבוכים, אולם במקרים שבהם המטופלים חורגים מהוראות הרופא, או במקרים אחרים וספציפיים של מטופלים אחרים, בהחלט קיים סיכוי לסיבוכים לאחר עקירת שיניים. סיבוכים כמו זיהומים, חבורות, דימום שאינו פוסק, שברים בלסת, בצקות, נמק ועוד הם סיבוכים שבהחלט אפשר להיתקל בהם, והם ידרשו ביקור וטיפול נוסף על ידי רופא השיניים המטפל. השתדלו להיצמד להוראות הרופא ולצלוח עקירת שיניים על הצד הטוב והבריא ביותר. בהצלחה!

אהבתם? שתפו את המאמר עם חברים >>
מגזין בי דנטל - BeDental

בי דנטל הינו פורטל מידע אינפורמטיבי ואובייקטיבי לגולש, בכדי שהגולשים בו יוכלו לצרוך מידע עיוני וללא אינטרסים.