טיפולי חניכיים

זמן קריאה משוער: 3 דקות
רופא מדבר עם מטופלת לפני טיפול השיניים
תוכן עניינים

הסבירות שאנשים במהלך חייהם יצטרכו להתמודד עם דלקות חניכיים, היא סבירות הרבה יותר גדולה מזו שאתם אולי חושבים עליה. כן, ככל שאנחנו הולכים ומתבגרים, כך החניכיים שלנו, שגם ככה הן רקמות עדינות ורגישות, הולכות והופכות פגיעות אפילו עוד יותר, ולכן מרבית האוכלוסיה תיאלץ בשלב כזה או אחר להתמודד עם טיפולי חניכיים. אז אילו טיפולי חניכיים קיימים בשוק של רפואת השיניים היום? האם כל הסוגים של טיפולי חניכיים הם רק טיפולים של לאחר הופעת הדלקת, או האם יש גם טיפולי חניכיים למטרות מנע? ריכזנו לכם כאן למטה את כל מה שחשוב שתדעו.

בואו נכיר את החניכיים שלנו

חלל הפה של כל אחד ואחת מאיתנו מורכב מכמה וכמה חלקים. כולנו מכירים את השיניים, שהן אחד מסממני הייצוג הבולטים שלנו, את הלשון, את החך, את הלע וכמובן גם את החניכיים. החניכיים הן הרקמות שנמצאות מסביב לשיניים שלנו, והן רכות ועדינות ביותר. החניכיים הן אלו שעוטפות את העצם שנמצאת בחלל הפה, והן מביאות איתן צבע ורדרד שמעיד על תקינותן.

חניכיים מתפקדות ויציבות הן חניכיים שמצליחות לבצע את תפקידן, ולתחום את השיניים במקום שבו הן נמצאות. כמו כן, החניכיים מאפשרות את מניעת החיכוך הפוטנציאלי שבין המזון שאותו אנחנו אוכלים לבין השיניים, ולכן התפקיד שלהן הוא חשוב לאין שיעור.

טיפולי חניכיים – האם אפשר להימנע מהם?

טיפולי חניכיים הם טיפולים שמתחלקים לכמה סוגים שונים. חלק מטיפולי חניכיים מיועדים לשלב של לפני התפרצותה של דלקת חניכיים, ואילו חלק מהם מיועדים למתן מענה לאחר התפרצות דלקת החניכיים.

ראשית, עוד לפני שאתם ניגשים לבצע טיפולי חניכיים, חשוב להבין שהעניין הזה, ברוב המקרים, יהיה בידיים שלכם, פעולות שתבצעו לצורך שמירה על היגיינת הפה שלכם, הן פעולות שיוכלו לתרום לכך שלא תצטרכו להתמודד בעתיד עם בעיות וטיפולי חניכיים. אנחנו מדברים כאן כמובן על צחצוח שיניים יעיל, הקפדה על שימוש בחוט דנטלי לסילוק שאריות המזון שמצטברות לכם בין השיניים ובחלל הפה בכלל, ועל שטיפת הפה באמצעות מי פה יחודיים.

גנטיקה – לא תמיד אפשר להתמודד איתה

כל מיני בעיות מועברות לנו בתורשה מההורים שלנו, ולכן חלק מהאנשים, על אף הקפדה אובססיבית על היגיינת השיניים, החניכיים והפה, יאלצו להתמודד עם טיפולי חניכיים בשלב כזה או אחר. כמובן שגם בגזרה הזו ניתן לבצע טיפולי מנע ולהקפיד הקפדה יתרה על היגיינת חלל הפה, אבל אם אין מנוס מלגשת לביצוע טיפולי חניכיים – אז אין ממש ברירה אחרת.

אילו טיפולי חניכיים קיימים?

אז בואו נתחיל לדבר על טיפולי חניכיים במובן היותר פרקטי שלהם. ראשית, עוד לפני שתיגשו לטיפולי חניכיים, פריודונט – רופא שיניים מומחה לאיזור החניכיים, יוכל לאבחן את מצב הפה שלכם על ידי צילומים מפורטים של חלל הפה. הוא יוכל לאבחן את מצב העצם שלכם, מצב השורשים שאחראיים על החזקת השיניים במקומן וגם על כמות האבנית שנמצאת בפה שלכם, ובהתאם להתאים לכם טיפולי חניכיים רלוונטים.

הטיפול הראשון מבין טיפולי חניכיים אפשריים לביצוע הוא טיפול שיננית. טיפול אצל שיננית הוא טיפול זריז ויעיל, שבמהלכו מוסרות שכבות של פלאק ואבנית שנמצאות בפה. בסוף הטיפול, שאורך בדרך כלל לא יותר מבין 15 דקות ל-20 דקות, אתם יכולים להנות מחלל פה נקי ונטול חומרים מזיקים. על ביצוע של טיפולי שיננית כדאי להקפיד אחת לחצי שנה, והוא יעיל גם בשלבים המוקדים של דלקות חניכיים.

דלקת חניכיים התפתחה בצורה חמורה יותר? הנה טיפולי חניכיים שכדאי שתכירו

דלקת חניכיים שכבר נמצאת במצב שמצריך טיפולי חניכיים עמוקים יותר, היא דלקת חניכיים שיכולה להסתיים בטיפולי חניכיים כמו הקצעת שורשים, שהוא טיפול שבמהלכו חלל הפה מקבל ניקוי עמוק ויסודי באופן משמעותי יותר מטיפולי חניכיים אחרים. היות והניקוי כאן הוא יסודי כל כך, הוא יתבצע לאורך בין שניים לארבעה מפגשים שונים, שבמהלכם שכבות האבנית והרקמות של דלקת החניכיים יוסרו מאיזורי הפה השונים.

טיפולי חניכיים שמגיעים כמענה למצבים הרבה יותר מתקדמים ומתפתחים של דלקות חניכיים, עם טיפולי חניכיים שיצריכו לעיתים החלפה של הכתרים והשתלים שמהווים חלק מחלל הפה, וטיפולי חניכיים שיכללו ניתוח. מדובר כאן, כמובן, על טיפולי חניכיים הרבה יותר מורכבים מאשר טיפולי חניכיים שמופיעים בתחילת התפתחות הדלקת.

טיפולי חניכיים – כואב בחניכיים, אבל עלול לכאוב הרבה יותר גם בכיס

אז חשבתם שכאן נגמר כל הסיפור הזה? ממש לא – דלקות חניכיים מביאות איתן טיפולי חניכיים שהם גם מורכבים ולא נעימים, וגם מביאים איתם תג מחיר שחשוב להכיר לפני. פגישה ראשונית עם פריודונט מומחה, לדוגמה, תגיע למחיר של כ-400 ש"ח. כאן עוד מדובר על מחיר סביר באופן יחסי, אולם טיפולי חניכיים מתקדמים יכולים להגיע לטווחי מחירים שנעים בין 1,000 ש"ח ל-2,500 ש"ח, וטיפולי חניכיים אפילו מורכבים יותר יכולים להגיע גם לטווחים של 5,000 ש"ח ו-7,000 ש"ח.

האם אפשר להימנע מטיפולי חניכיים? זה תלוי בעיקר בכם

נכון, שיש דברים שלא תוכלו לשלוט עליהם או לשנות אותם, אבל יש דברים שבהחלט נמצאים בידיים שלכם. טיפולי חניכיים יכולים להימנע אם תקפידו להימנע מפעולות כמו עישון, שעלול לפגוע בחניכיים, ואם תשימו בראש מעיינכם את נושא הביקורים התדירים אצל רופאי השיניים והשינניות, כמו גם את נושא השמירה העצמאית על היגיינת הפה בדרכים שונות. בהצלחה!

אהבתם? שתפו את המאמר עם חברים >>
מגזין בי דנטל - BeDental

בי דנטל הינו פורטל מידע אינפורמטיבי ואובייקטיבי לגולש, בכדי שהגולשים בו יוכלו לצרוך מידע עיוני וללא אינטרסים.