פלאק בשיניים וסרטן

פלאק בשיניים וסרטן

זמן קריאה משוער: 3 דקות
בחורה מקבלת טיפול שיניים מרופא שיניים
תוכן עניינים

לא פעם אנחנו שומעים על שני עולמות תוכן שנשמעים לנו לא ממש קשורים, אבל כשאנחנו יורדים לעומק העניין אנחנו מגלים שהקשר ביניהם הוא דווקא יותר הדוק ממה שחשבנו בהתחלה. פלאק בשיניים וסרטן בהחלט יכולים להישמע כמו שני גורמים כאלו, שאין ביניהם שום קשר, אולם על מנת להפריך את הטענה הזו החלטנו להרים את הכפפה ולכתוב לכם מאמר שלם על כל מה שקשור בני הגורמים הללו. אז פלאק בשיניים וסרטן – מי אתם ואיך אתם קשורים? כל המידע כאן למטה.

פלאק בשיניים וסרטן – האם באמת יש קשר בין השניים, ואיך הוא בא לידי ביטוי?

אז כן, אולי הם לא ממש נשמעים כמו שני חברים קרובים, אבל פלאק בשיניים וסרטן הם, לצערנו הגדול, עלולים להיות חברים טובים יותר ממה שאנחנו מדמיינים לעצמנו. פלאק בשיניים הוא למעשה שכבת חיידקים שמצטברת על גבי השיניים שנמצאות בחלל הפה, וההשפעות שלו עלולות להיות הרסניות במיוחד. במקרים הפשוטים יחסית, פלאק בשיניים יכול להתדרדר ולהגיע למצב של דלקות בחניכיים, עששת ומחלות פה נוספות, אבל במקרים הגרועים יותר הוא עלול להוביל עד לכדי מצב של סרטן.

מחקרים של השנים האחרונות מצביעים על קשר חשוד בין פלאק בשיניים וסרטן, שכן היווצרות הפלאק בשיניים היא קרקע פוריה להופעתם של גידולים סרטניים. כמו שכבר ידוע על מחלת הסרטן, גידולים סרטניים לא תמיד יכולים לקבל פתרון רפואי ראוי, ועל כן רבים מהסובלים מהם מוצאים בסופו של דבר את מותם בגיל צעיר.

איך נוצר פלאק בשיניים?

אז בואו נכיר את אחד האויבים הגדולים ביותר של חלל הפה – פלאק בשיניים. הפלאק הוא תערובת של חיידקים רבים, ש"מתלבשת" על השיניים ומנסה להידחף גם ביניהן, וגם על החניכיים. פלאק בשיניים הוא בדרך כלל תוצאה של הזנחה פושעת של היגיינת הפה מצד המטופל, שפעולות כמו צחצוח שיניים תדיר, שימוש בחוט דנטלי לסילוק שאריות מזון או שטיפת המים במי פה הן ממש לא מנת חלקם. כמו כן, ההזנחה המדוברת יכולה לבוא לידי ביטוי בביקורים לא תדירים כלל אצל השיננית, מה שגורם לפלאק בשיניים להיות תושב קבע בחלל הפה של אותם מטופלים.

ומה קורה מאותו הרגע?

ברגע שפלאק בשיניים נמצא אצלנו בפה באופן קבוע, החיידקים שמהם הוא מורכב מתחילים לפגוע בשכבת האמייל של השיניים – היא השכבה החיצונית, הלבנה וזו שתפקידה להגן על השיניים. במקביל, פלאק בשיניים עם הזמן הופך לקשה יותר, ומשנה את צורתו לאבנית. מכאן, חברים, מתחילות הבעיות הרציניות, שיכולות לבוא לידי ביטוי הן בדלקות ומחלות, הן באובדן מלא של השיניים והן בהתפתחותם של גידולים סרטניים, כמו שהזכרנו קודם לכן.

הימנעות מפלאק בשיניים – לא חלום שאינו בר השגה

על מנת שצמד המושגים פלאק בשיניים וסרטן לא יתדפקו על דלתכם, כדאי לדעת איך אפשר להימנע מראש מפלאק בשיניים. כדי להבין את הדרכים העומדות בפנינו להתמודדות, חשוב לחזור לרגע לנקודה ראשונית מאוד: חלל הפה שלנו הוא אחד המקומות הרגישים והעדינים ביותר בגוף שלנו. הוא חשוף לאין ספור מאכלים, משקאות וחומרים חומציים אחרים שעלולים לפגוע בו ולפגוע בפעילותו. לצד כל אלו, חשוב להבין שיש כמה פעולות שכל אחד ואחת מאיתנו יכולים לבצע, על מנת להימנע מפלאק בשיניים.

ראשית, מזונות ומשקאות שמכילים חומציות ברמה גבוהה הם מזונות ומשקאות שכדאי מאוד להימנע מהם. מעבר לכתמים שהם עלולים לייצר על גבי השיניים שלכם, הם עלולים לפגוע בשיניים באופן פיזי, להחליש אותן ולגרום להתפוררותן, כמו גם לזמן חיידקים רבים להתמקם עליהן. כמו כן, הקפדה על היגיינת הפה על כל צורותיה – החל מצחצוח שיניים תדיר, שימוש בחוט דנטלי ושטיפת הפה באמצעות מי פה, ועד ביקורים תדירים אצל השיניים – יכולים כל אלו להוביל לחלל פה נקי שמרחיק ממנו את הפלאק.

פלאק בשיניים בקרב ילדים

פלאק בשיניים לא פוסח גם על הדור הצעיר, ולכן יש לחנך את הילדים שלכם, מגיל כמה שיותר צעיר, לשמירה על היגיינת חלל הפה. ילדים צעירים עלולים להביע התנגדויות רבות לצחצוח שיניים, ובוודאי לשיטות האחרות, אולם ככל שמוקדם יותר תסבירו להם את החשיבות הגדולה שבעניין – ככה תוכלו לגרום להם להימנע מפלאק בשיניים.

האם כולם סובלים מפלאק בשיניים?

פלאק בשיניים הוא לא דבר שאפשר להימנע מהיווצרותו באופן גורף, ולכן מרבית האוכלוסיה ככולה סובלת מפלאק בשיניים. כמובן שלאור שיטות הפעולה שציינו כאן למעלה, אנשים רבים סובלים מפלאק בשיניים בתדירות נמוכה יותר ובכמות קטנה יותר, ולעומתם אנשים אחרים סובלים מפלאק בשיניים בתדירות הרבה יותר גבוהה ובכמויות גדולות.

טיפול בפלאק בשיניים הוא לא עניין של מותרות, הוא עניין של חובה

עם כל מה שסיפרנו לכם כאן, ברור היום שאין כל אפשרות להימנע מטיפול בפלאק בשיניים. גם בשכבות הצעירות וגם בשכבות המבוגרות פלאק בשיניים וסרטן עלולים להיות רלוונטים, ולכן טיפול בהם הוא בלתי נמנע, בכל הגילאים ובכל הסיטואציות.

טיפול בפלאק בשיניים נעשה על ידי שינניות ורופאי שיניים מומחים, אשר יוכלו בתור שלב ראשון להסיר את שכבות פלאק בשיניים שהצטברו בחלל הפה שלכם, ובשלבים מתקדמים יותר, בהם כבר לא ניתן להסיר אותו, לבצע מגוון טיפולים שיובילו לשיקום חלל הפה בצורה אסתטית, בריאה ונקייה. אם תשאלו אותנו – עדיף להימנע מכל זה מראש. שמרו על עצמכם!

אהבתם? שתפו את המאמר עם חברים >>
Facebook
Twitter
Email
מגזין בי דנטל - BeDental
מגזין בי דנטל - BeDental

בי דנטל הינו פורטל מידע אינפורמטיבי ואובייקטיבי לגולש, בכדי שהגולשים בו יוכלו לצרוך מידע עיוני וללא אינטרסים.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:
השאירו פרטים להתייעצות ללא עלות
(הפרטים יועברו למרפאה רלוונטית באיזור מגוריכם ולבחירת הטיפול שלכם)