כיצד תזונה משפיעה על השיניים

כיצד תזונה משפיעה על השיניים

זמן קריאה משוער: 3 דקות
תוכן עניינים

יש הרבה דברים שאנחנו לא חושבים עליהם באופן יום יומי, אבל כשאנחנו חושבים עליהם פתאום נופלים לנו לא מעט אסימונים. יש כל מיני פעולות שאנחנו מבצעים שלא נותנות את אותותיהן בטווח הקצר, אבל אחרי שנים אנחנו עלולים להיפגש איתן פתאום ולהגיד "וואו, אולי יש קשר בין הדברים?". כדי שלא תצטרכו להתעסק בשאלה הזו גם בכל הנוגע לחלל הפה שלכם, החלטנו לספר לכם במאמר הקרוב כיצד תזונה משפיעה על השיניים, ולהסביר לכם את כל מה שחשוב שתדעו בנושא הזה.

תזונה משפיעה על השיניים – מיתוס או דבר אמיתי?

בואו נעצור לרגע ונחשוב על נושא התזונה. הדרך שבאמצעותה המאכלים והמשקאות השונים שאנחנו צורכים עושים את דרכם אל תוך הגוף שלנו, היא דרך הפה. כן, גם אם אנחנו לא שמים לב לעניין הזה באופן מיוחד, חלל הפה שלנו משמש אותנו לא רק לדיבור, אלא גם לפעולות של אכילה ושתייה. נכון, הדבר הזה נראה לנו כמו מובן מאליו, אבל מאחורי הפעולה הזאת עומדים כל מיני תהליכים שחשוב מאוד להכיר, במיוחד על מנת להבין לעומק כיצד תזונה משפיעה על השיניים.

אם כן, ניתן כבר עכשיו, עוד לפני שאנחנו נכנסים כאן לעובי הקורה, להכריז שהתזונה משפיעה על השיניים באופן ישיר, ולא מדובר כאן על מיתוס, אלא על דבר לחלוטין אמיתי.

כיצד תזונה משפיעה על השיניים: צוללים לעומק

זה הזמן שלנו להיפגש עם הנושא הזה פנים מול פנים, ולנפץ כל מיני מחשבות שאולי היו לכם כלפי העניין הזה. כשמדברים על כיצד תזונה משפיעה על השיניים, מדברים על השפעה ישירה שיש לבחירות התזונתיות שלנו על השיניים. כל מה שאנחנו מכניסים לפה, בין אם מדובר על אוכל, שתייה או סיגריות, ובין אם מדובר על מברשת שיניים או מי פה, לדוגמה, הוא בעל פוטנציאל להשפיע על השיניים שלנו – לטובה או לרעה. נשים לרגע בצד את הדברים הטובים שאנחנו מכניסים לפה שבאים במטרה לשפר את האיכות של השיניים והחניכיים, ונתמקד בנושא התזונה.

כחלק מהתפריט היום יומי שלנו, אנחנו מכניסים לא מעט דברים לפה: משקאות מוגזים, קפה, תה, מאכלים קשים יותר, מאכלים קשים פחות, מאכלים עם כמויות של צבע ועוד. כל אחד מסוגי המאכלים והמשקאות האלו מביא איתו לא מעט השפעות על השיניים שלנו. אז איך זה קורה בפועל?

התזונה משפיעה על השיניים – נתחיל מנושא הצבעים

היינו רוצים לחשוב שצבע השיניים שלנו הוא לבן ויישאר לבן לנצח, אבל בפועל הדבר הזה הוא לא ממש נכון, בלשון המעטה. ראשית, צבע השיניים שלנו הולך והופך צהוב יותר עם השנים, בעקבות היחלשות שכבת האמייל הלבנה והחיצונית וחשיפתה של שכבת הדנטין הפנימית והצהובה. מעבר לתהליכים הטבעיים האלו, שמתרחשים עם ההתבגרות שלנו, קיימים גם לא מעט תהליכים חיצוניים ומלאכותיים שהאחראיים להם הם אנחנו – תהליכים ש"תורמים" לשינוי צבע השיניים שלנו.

אכילת מאכלים כמו סלק או רסק עגבניות, לדוגמה, יכולה להשפיע באופן ישיר על שינוי צבע השיניים שלנו. מדובר על מאכלים עם ריכוז גבוה של צבע, שעלול ממש לצבוע לנו את השיניים ולהשפיע עליו לטווח הארוך. אלו כמובן רק דוגמאות, וקיימים עוד לא מעט מאכלים שעושים את אותו האפקט בדיוק.

צבעי השיניים וחומציות מאכלים ומשקאות

עוד בנושא הצבעים, ניתן להגיד שהתזונה משפיעה על השיניים בנושא של חומציות. מאכלים ומשקאות שבהם כמות חומציות גבוהה, יכולים גם הם להשפיע באופן ישיר על צבע השיניים שלנו. שתיית משקאות כמו קולה או יין אדום, לדוגמה, או קפה ותה בכמויות גדולות, כמו גם אכילת מאכלים כמו רוטב סויה, צ'יפס, מלפפונים חמוצים או פירות בכמויות גדולות מדי, יכולות להשפיע ולשנות את צבע השיניים בטווח הקצר וגם בטווח הארוך. לא, זה ממש לא אומר שאתם צריכים להימנע מכל אלו, אבל כדאי לשים לב לכמויות שלהם.

השיניים שלכם הן לא כל יכולות – נסו להקל עליהן

נעבור לדבר על איך התזונה משפיעה על השיניים בנושא של מאכלים קשים ורכים. יש לנו נטייה לחשוב שהשיניים שלנו הן מעין וונדר וומניות קטנות, ושהן יכולות להתמודד עם כל מכשול שנציב בפניהם. התפישה הזו היא כמובן שגויה, שכן השיניים שלנו הן אמנם חזקות ואיתנות, אבל הן ממש לא מסוגלות להתמודד עם הכל.

חלק מהאנשים אוהבים ללעוס קרח, לדוגמה, או לכרסם את גרעיני התירס שנמצאים במרכז הפופקורן. כל אלו עלולים לפגוע בצורת השיניים, לגרום לתזוזה שלהן ממקומן הקבוע ואף להוביל אותן לכדי מצב של שברים וסדקים. היות ומדובר על עניין נמנע, כדאי בהחלט להתחיל ולהרחיק אותו מהחיים שלכם, ויפה שעה אחת קודם.

מסטיקים וממתקים – לא החברים הטובים ביותר של השיניים שלכם

כחלק מהתזונה, הרבה אנשים לא מצליחים להימנע מלעיסת מסטיקים כפייתית, ואכילת ממתקים ומתוקים מכל מיני סוגים. מדובר כאן על דבר שעלול להרוס לחלוטין את השיניים שלכם, הן מבחינת רמות הסוכר הגבוהות שאותם מאכלים מביאים איתם, הן מבחינת המרקמים השונים שעלולים להידבק אל השן ולסרב לעזוב אותה, והן מבחינת החלשת שכבת האמייל שאליה הממתקים והמסטיקים עלולים להוביל.

לסיכום, נסו לשמור עד כמה שאפשר על חלל הפה שלכם, וגרמו לכך שהתזונה תוכל להיות גורם בונה ובריא, ולא גורם הורס ומחרב. בתאבון ובהצלחה!

אהבתם? שתפו את המאמר עם חברים >>
Facebook
Twitter
Email
מגזין בי דנטל - BeDental
מגזין בי דנטל - BeDental

בי דנטל הינו פורטל מידע אינפורמטיבי ואובייקטיבי לגולש, בכדי שהגולשים בו יוכלו לצרוך מידע עיוני וללא אינטרסים.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:
השאירו פרטים להתייעצות ללא עלות
(הפרטים יועברו למרפאה רלוונטית באיזור מגוריכם ולבחירת הטיפול שלכם)