טיפולי שיניים לחולים בסיכון רפואי

טיפולי שיניים לחולים בסיכון רפואי

זמן קריאה משוער: 3 דקות
רופא ורופאה לפני טיפול שיניים לבחורה
תוכן עניינים

אוכלוסיית העולם מונה לא מעט סוגים של אנשים: גברים, נשים, קשישים, צעירים, בריאים, חולים ועוד. לצערנו, הצורך בטיפולי שיניים אינו פוסח בדרך כלל על אף אחד מאיתנו, היות וחלל הפה שלנו הוא איזור רגיש ועדין במיוחד. קיימות אוכלוסיות שיקבלו טיפולי שיניים זהים, אולם קיימות אוכלוסיות שעבורן רופאי השיניים יצטרכו להתאים באופן ספציפי טיפולי שיניים שיכולים לעמוד במסגרת המגבלות הרפואיות שלהן. טיפולי שיניים לחולים בסיכון רפואי הם טיפולי שיניים שכוללים בתוכם אלמנטים קצת שונים מטיפולי שיניים רגילים, אז בואו נבין איך בדיוק שני הדברים האלו משפיעים אחד על השני.

טיפולי שיניים לחולים בסיכון רפואי – מה הכוונה בעצם?

חולים בסיכון רפואי הם למעשה אנשים שמתמודדים עם בעיה רפואית מסויימת, שאינה שייכת בהכרח לחלל הפה. למשל, חולי סרטן הם חולים בסיכון רפואי, כמו גם חולי סכרת או חולי לב, לדוגמה. קורה כאן מצב שהחולים בסיכון רפואי מביאים איתם מצב רפואי נתון, שכולל בדרך כלל משמעויות כמו נטילת תרופות באופן קבוע, מינוני תרופות משתנים ועוד, דבר שישפיע באופן ישיר על כל הנושא של טיפולי שיניים אותם הם יצטרכו לקבל.

לצערנו, הופעתה של מחלה מסויימת אינה עומדת בניגוד להופעתה של מחלה נוספת אחרת או התעוררות של צורך רפואי נוסף, ולכן לא מעט אנשים נאלצים להתמודד עם מחלה קיימת ועוד מחלה או טיפול שלו הם זקוקים.

למה טיפולי שיניים לחולים בסיכון רפואי נערכים באופן אחר?

היות ומדובר כאן על אוכלוסיה שנוטלת לא מעט תרופות, ומתמודדת עם אי אילו תופעות לוואי או השפעות בעקבות המחלה או התרופות – טיפולי שיניים צריכים להתאים לאותם אנשים באופן ספציפי, על מנת לא להחמיר את מצבם הרפואי. למעשה, השאיפה היא להעניק לאותם האנשים טיפולי שיניים שיוכלו מצד אחד לפתור את הבעיה הקשורה בחלל הפה שלהם, ומצד שני לא לפלוש לתחומה או לפגוע בטיפול של המחלה הנוספת שלהם.

אילו מצבים של חולים בסיכון רפואי יצריכו התאמה של טיפולי שיניים באופן ספציפי?

נתחיל מלבחון את אוכלוסיית החולים הסיסטמיים, הם אוכלוסיית אנשים שיש להם בעיות רפואיות כאלו ואחרות. עבור אנשים כאלו, יצטרך רופא השיניים להתאים את המינון או את סוג התרופות שהוא נותן להם במסגרת טיפולי שיניים לתרופות הקבועות שאותן הם נוטלים. חולים שכחלק מהבעיות הרפואיות שלהם נאלצים להתמודד עם דימומים, לדוגמה, הם חולים שגם עבורם יצטרך רופא השיניים להתאים את התייחסותו ודרכי פעולתו.

כולנו מכירים את הרופא המתכוונן אשר קיים במרפאות השיניים, ואנשים שמתמודדים עם בעיות רפואיות זקוקים לא פעם לשינוי המנח והזווית על מנת להיות מסוגלים לעבור טיפולי שיניים מסוימים. לכן, רופא השיניים יצטרך להתאים את זווית הפעולה שלו לצרכי הנשימה והלב שלהם. נוסף על כל אלו, מרפאת השיניים צריכה להחזיק בכל ציוד החמצן הרלוונטי למקרי חירום.

טיפולי שיניים לחולים בסיכון רפואי שנוטלים תרופות קבועות

תרופות קבועות עבור אנשים שנמצאים בסיכון רפואי הן חלק בלתי נפרד מחיי היום יום שלהם, ולכן עם הזמן הם הלכו והסתגלו לאורח החיים לצידן. מה שכן, בזמן שעולה הצורך בטיפולי שיניים, רופא השיניים חייב לקחת את ההשפעות של אותן תרופות קבועות בחשבון, ובהתאם להן לבחור בחומרי הרדמה שלא יפגעו בפעילותן, להימנע משימוש בחומרים שעלולים להוות השפעה שלילית על תפקוד התרופות הקבועות ועוד.

טיפולי שיניים לחולים בסיכון רפואי בגיל הזהב

אנשים קשישים ידועים בתור אנשים שנמנים עם אוכלוסיות חולניות יותר. גילם המבוגר מביא איתו לא מעט מחלות, שמצריכות התמודדויות שונות בדרכים שונות, כמו נטילת תרופות קבועות במינונים שונים. כמו כן, במקביל לכל אלו, גם חלל הפה שלהם עובר שינוי אינטנסיבי, היות והשיניים כבר מבוגרות ועייפות, ולכן מביאות איתן בעיות כמו עששת חמורה, שחיקה, חוסר בעצם ועוד. התמהיל של כל אלו מוביל את רופאי השיניים להעניק לאוכלוסיית הגיל השלישי טיפולי שיניים מותאמים, אשר לוקחים בחשבון את כל הנתונים הללו ומתרגמים אותם לכדי טיפולי שיניים יעילים, אשר שומרים על הבריאות שלהם.

אנשים שמתמודדים עם הפרעות אכילה – חלק בלתי נפרד מאוכלוסיית החולים בסיכון רפואי

הפרעות אכילה הן מסוגי ההפרעות הקשים ביותר להתמודדות. אנשים שמתמודדים עם הפרעות אכילה עלולים לשנות את האיזונים הנכונים בחלל הפה שלהם, על ידי הקאה שגורמת לשינוי רמת החומציות בחלל הפה, מה שעלול לגרום למחלות שונות בחלל הפה, היווצרות עששת ועוד.

מדובר כאן על אתגר לא פשוט שעומד בפני רופאי השיניים שמבצעים טיפולי שיניים באוכלוסיה זו, אולם במסגרת הטיפולים הרופאים עושים שימוש במגוון המכשירים, הכלים והאמצעים המתקדמים ביותר על מנת להצליח לטפל בבעיות הקיימות, ולשקם את חלל הפה לקראת מניעת מחלות עתידיות.

טיפולי שיניים לחולים בסיכון רפואי – המקצועיות היא מילת המפתח כאן

רופאי השיניים, אם כן, צריכים להיות הרבה יותר מ"רק" רופאי שיניים, אלא הם צריכים להחזיק גם בידע נוסף על מנת להצליח לזהות ולהתאים לכל מטופל את הטיפול המתאים לו. לקיחה בחשבון של כל הפרטים והמאפיינים הספציפים של כל מטופל ומטופלת, היא המפתח להענקת טיפולי שיניים מקצועיים, שמסונכרנים בצורה מושלמת עם יתר הבעיות הרפואיות של המטופל.

אך ורק רופא שיניים שיודע להתחשב בכל הנתונים שיוצרים את התמונה המלאה, הוא רופא שיניים שיוכל לתת מענה מצוין לכל בעיה. רפואה שלמה!

אהבתם? שתפו את המאמר עם חברים >>
Facebook
Twitter
Email
מגזין בי דנטל - BeDental
מגזין בי דנטל - BeDental

בי דנטל הינו פורטל מידע אינפורמטיבי ואובייקטיבי לגולש, בכדי שהגולשים בו יוכלו לצרוך מידע עיוני וללא אינטרסים.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:
השאירו פרטים להתייעצות ללא עלות
(הפרטים יועברו למרפאה רלוונטית באיזור מגוריכם ולבחירת הטיפול שלכם)