טיפולי שיניים בהרדמה כללית

טיפולי שיניים בהרדמה כללית

זמן קריאה משוער: 3 דקות
רופא שיניים בוחן מיקרוסקופ
תוכן עניינים

טיפולי שיניים ידועים בתור סוגי הטיפולים הפחות נעימים, היותר מורכבים והיותר ארוכים שיש. ההתעסקות עם חלל הפה היא התעסקות מתישה, לא פחות למטופל מאשר לרופא השיניים המטפל בו. היות ומדובר על חלל עדין כל כך ורגיש כל כך, חלק מהמטופלים אינם מסוגלים לשאת את הכאבים ואת אופן הטיפול, עד שהם מעדיפים להבטיח לעצמם מבעוד מועד טיפולי שיניים בהרדמה כללית. לא מעט טיפולי שיניים כאלו יכולים לשלב היום הרדמה כללית על פני הרדמה מקומית או טשטוש, והם יכולים לסייע לשני הצדדים בצורה מצוינת.

טיפולי שיניים בהרדמה כללית – למה זו בכלל אפשרות?

ראשית, הכאבים הגדולים שנלווים לטיפולי שיניים מביאים לא פעם לחוסר שיתוף פעולה מצד המטופלים. חוסר שיתוף הפעולה הזה עלול להוביל לכדי עצירת הטיפול, ולהביא לסיומו בתוך זמן קצר יותר מהדרוש לו, ובוודאי ללא התוצאות הראויות. טיפולי שיניים בהרדמה כללית אינם מצריכים שום שיתוף פעולה כזה או אחר מצד המטופל, שכן היות והוא נמצא תחת ערפול חושי, הוא אינו יודע מה קורה סביבו, וכך רופא השיניים יכול לאפשר לעצמו דרכי פעולה עצמאיות, גם ללא שיתוף הפעולה מצד המטופל.

מעבר לכאבים, הרבה מטופלים, גם על אף שהם אינם יודעים האם טיפולי שיניים יכאבו להם או לא, פשוט מאוד מפחדים. הפחד משתק אותם, גורם להם להירתע מלהתיישב על כיסא הטיפולים, ובוודאי ובוודאי גורם להם להירתע מהטיפול עצמו בפועל. כל הפחדים הללו עלולים, גם הם, להוביל לכדי חוסר שיתוף פעולה שיוביל לתוצאות דומות. גם במקרה כזה, טיפולי שיניים בהרדמה כללית יכולים להועיל, לשתק את הפחדים, ולהצליח להוביל לתוצאות מלאות של הטיפול.

טיפולי שיניים בהרדמה כללית – אילו סוגי הרדמות קיימים היום?

מדברים היום על שתי שיטות עיקריות שמאפשרות להגיע לתוצאה של הרדמה כללית. השיטה הראשונה היא טשטוש, שבמסגרתה מוחדרות לגופו של המטופל תרופות, באמצעות הוריד שלו. התוצאה של הטשטוש היא הכרה מעורפלת מצד המטופל, טשטוש שמאפשר התעלמות מהפחדים וחוסר הנוחות של המטופל אותם הוא חש לקראת הטיפול.

השיטה השנייה להרדמה כללית היא על ידי גרימת אובדן הכרה ידוע ומבוקר למטופל, אשר שוקע במעין תרדמת. בסוף הטיפול, עובר המטופל להליך התאוששות שמתבצע בחדר ייעודי לכך.

האם קיימים סיכונים שצריך להכיר בזמן טיפולי שיניים בהרדמה כללית?

הרדמה כללית היא אינה פעולה טבעית, ולכן הגוף של המטופל עלול לקבל אותה בכל מיני דרכים. אמנם מדובר היום על שיטה מתקדמת, שעושה שימוש במגוון חומרים מתקדמים, אך בהחלט כדאי להכיר את הסיכונים הקיימים בה. ראשית, מדובר כאן על הליך שלא רק מכניס את גופו של המטופל לתרדמת, אלא גם על הליך שמצריך הנשמה. כשהמרדים מחבר את המטופל למכונת ההנשמה, לפעמים הוא נתקל בהתנגדות בלתי רצונית מהמטופל, ולכן הוא צריך להשתמש בכוח על מנת להחדיר את צינור ההנשמה לגופו. הפעלת הכוח עלולה להוביל לפציעות שונות בשיניים ובגרון.

בנוסף, קיימים כל מיני מטופלים שמגיעים עם מחלות רקע שונות, והשימוש בחומר ההרדמה והליך ההרדמה כולו עלול לגרום להם לסיבוכים נוספים בכל מה שקשור בכלי הדם שלהם וכן במערכת הלב.

אז מה אפשר לעשות?

ראשית, רופא השיניים מחוייב לספר למטופל את כל מה שהוא צריך לדעת באשר להרדמה כללית: תופעות לוואי אפשריות, השפעות, סיבוכים ועוד. לאחר שהמטופל שומע ומבין את כל ההסברים, הוא מחויב לחתום על טופס הסכמה שבו הוא מצהיר כי הוא מודע לסיכונים שעלולים להתרחש במהלך ההרדמה, ולוקח על עצמו את האחריות המלאה למתרחש.

כמו כן, עדיף להימנע מהרדמה כללית ככל הניתן, במיוחד בזמן טיפולי שיניים. לעומת זאת, במקרים שונים שבהם אין ברירה אחרת אלא לבצע הרדמה כללית, מקרים כמו טיפולי שיניים מורכבים במיוחד שעלולים להעמיס על המטופל, מטופלים שרפלקס ההקאה שלהם חזק במיוחד, מטופלים שלא מסוגלים להתמודד עם כאבים חזקים ועוד, בהחלט ניתן לקחת את ההרדמה הכללית בתור אפשרות ריאלית כפתרון יעיל לטיפולי שיניים.

כמובן שככל שתשמרו על חלל הפה שלכם היגייני יותר – כך תצטרכו פחות טיפולי שיניים

רוב האנשים יגיעו בשלב כזה או אחר לטיפולי שיניים מכל מיני סוגים, אך כמובן שככל שניתן להימנע מהם מראש – כך עדיף וכדאי לעשות. שמירה על היגיינת חלל הפה שלכם על ידי פעולות עצמאיות וכן על ידי פעולות חיצוניות היא לא פחות מקריטית, ולכן כדאי להקפיד על אותן הפעולות באופן תדיר.

מבחינת פעולות עצמאיות, כדאי להקפיד על צחצוח שיניים בכמות של לפחות פעמיים ביום, ולמחמירים גם אחרי כל ארוחה וארוחה, שימוש בחוט דנטלי לסילוק שאריות המזון, וכן שטיפת הפה במי פה – כל אלו יכולים לסייע בשמירה על ההיגיינה.

פעולות חיצוניות לשמירה על היגיינת הפה

כמו כן, ביקור תדיר אצל רופא השיניים, בכמות של לפחות אחת לחצי שנה, יכול לסייע בגילוי ואבחון של מחלות מראש, ובכך להתאים להן טיפולי שיניים פשוטים יחסית שיוכלו למנוע את התפתחות המחלה. בנוסף, ביקור אצל השיננית, לשם סילוק שכבות האבנית והפלאק מהשיניים, הוא ביקור שגם הוא צריך להיעשות אחת לחצי שנה, אם לא אחת לשלושה או ארבעה חודשים.

ככל שתקפידו על בריאות חלל הפה שלכם, כך תוכלו להתרחק ממצבים של טיפולי שיניים בהרדמה כללית ובכלל. שמרו על עצמכם!

אהבתם? שתפו את המאמר עם חברים >>
Facebook
Twitter
Email
מגזין בי דנטל - BeDental
מגזין בי דנטל - BeDental

בי דנטל הינו פורטל מידע אינפורמטיבי ואובייקטיבי לגולש, בכדי שהגולשים בו יוכלו לצרוך מידע עיוני וללא אינטרסים.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:
השאירו פרטים להתייעצות ללא עלות
(הפרטים יועברו למרפאה רלוונטית באיזור מגוריכם ולבחירת הטיפול שלכם)